Haber: InBusiness Dergisi
Eğitimin sınırlarını belirleyen duvarlar internet ile kalkıyor. Pandemi nedeniyle ivme kazanan uzaktan eğitim pazarının büyüklüğü 2025'te 350 milyar doları aşacak.
"Hayatın normale döneceği günlerde de artık eğitim eskisinden farklı olacak” diyor on-line eğitim platformu Enocta CEO'su Ahmet Hançer ve devam ediyor: “Herkes teknoloji ve yüz yüze eğitimin bir arada kurgulandığı yeni bir öğrenim deneyiminin parçası olacak.” Sektörde 20 yılı aşkın deneyim sahibi Enocta, bugün 500'e yakın kurumda, üç milyona yakın insana, öğrenme yönetim sistemi, sanal sınıf, dijital eğitim içerikleri sunuyor. Hançer'in de belirttiği gibi on-line eğitim pandemiden sonra da cazibesini koruyacağa benziyor. Uzmanların beklentisi Türkiye'de 100 milyon liralık e-öğrenme pazar büyüklüğünün 2023'ün sonunda kendini ikiye katlaması. Cambly Kurucu Ortağı Sameer Shariff de uluslararası pazarda on-line eğitim sektörünün büyüklüğünün 2019'da 200 milyar doları aştığını hatırlatarak “Aslında" diyor "Karantina öncesinde yapılan araştırmalara göre pazar büyüklüğünün 2025'te 350 milyar dolara ulaşması bekleniyordu. Fakat pandemi nedeniyle 2025'te bu büyüklük aşılacak.”
Bu öngörüyü doğrulayacak birçok somut istatistik mevcut. Tüm dünyada pandemi nedeniyle Nisan 2020'de, 1,4 milyar öğrenci uzaktan eğitim aldı. Türkiye'deki öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığı'nın On-line Eğitim Platformu (EBA) üzerinden derslerini takip etti. Aynı şekilde iş hayatında da gündem bir anda uzaktan çalışma oldu. Türkiye İnsan Yönetimi Derneği'nin (PER-YÖN), Mercer Türkiye ile birlikte gerçekleştirdiği 'Korona virüs Salgınının İş Hayatına Etkisi' anketine göre, şirketlerin yüzde 59'u Covid-19 süreci sonrasında uzaktan ve esnek çalışma modeline devam edecek.
4,1 MİLYAR DOLAR Küresel on-line eğitim pazarına yönelik olumlu tahminler, 'Yeni Normal'e uygun seçeneklerin uygulamaya konması, büyük satın alma ve yatırım haberlerini de beraberinde getiriyor. Şubat ayında Eren Bali'nin kurucularından olduğu uluslararası on-line eğitim platformu Udemy, uzun yıllardır partneri olan Japonyalı yayıncı Benesse Holdings'ten 50 milyon dolar yatırım aldı. Şirket aldığı yeni yatırımla değerlemesini 2 milyar dolara çıkardı.
Temmuzda Hindistan'ın önde gelen çevrimiçi eğitim platformu Toppr, 46 milyon dolar, ağustos ayında ise ABD merkezli on-line eğitim platformu olan Skillshare 66 milyon dolar yatırım aldı. Crunchbase'deki verilere göre; E-Tech şirketlerine yapılan küresel yatırım miktarı bu yılın ilk altı ayında geçen yılın aynı dönemine göre 1,5 milyar dolar artarak 4,1 milyar dolara ulaştı. Bu meblağ son beş yılda aynı zaman aralığında toplanan en yüksek yatırım miktarı.
Sektörün Trendleri
Türkiye'de pandemi döneminde on-line eğitim sektörüne dair büyük çapta satın alma ve birleşme haberi gelmese de iki yıl önce Enocta, Advancity'nin yüzde 49'una ortak oldu, Rootie'ye de yatırım yaptı. 2005'te Ankara'da kurulan Advancity, çoğunluğu üniversite ve ortaokullar olmak üzere 256 kuruma ve 3,5 milyon kişiye hizmet veriyor. Eğitim tarafında Sınıf365 (Perculus) isimli uygulamayla sanal sınıf üzerinden canlı eğitim gerçekleştirirken, Eğitim365 (ALMS) öğretim yönetim sistemi ile e-ders, sanal sınıf, doküman, video, ödev, sınav gibi tüm eğitim faaliyetlerini yürütüyorlar. Sakarya Teknokent'te Ar-Ge çalışmalarını yürüten Rootie ise öğrenilenlerin pekiştirilmesi ve mobil öğrenme deneyimi açısından Enocta ve Advancity'nin sunduğu öğrenme deneyimine önemli bir katkı sağlıyor.
Şirketler arası güç birlikleri pazarda önem kazanırken, on-line eğitimin yeni normal trendleri de belirginleşiyor. 100'den fazla ulusal ve uluslararası kuruma, yaklaşık 50 bin kişiye hizmet veren Bilgi Kurdu CEO'su Mustafa Yücelgen hizmet ve yazılım bağlamında, bireyselleşmeyi ön plana alan ürünlerin öne çıkacağını söylüyor. “Kişilerin/ öğrencilerin seviyelerinde uygun şekilde ilerleyen algoritmik müfredatlar sunan ve yalnızken de kullanabilecekleri sistemler pazarda öne çıkacak” diyor ve ekliyor: “Görselleştirilmiş performans değerlendirme ve takip sistemi veya on-line mentorluk/koçluk gibi eğitim platformumuzla entegre ettiğimiz yazılımların, özellikle İK süreçlerine destek arayan firmalar tarafından tercih edileceğini düşünüyoruz." Hitabet alanında 20 yıldır yöneticilere danışmanlık yapan Nihal Şirin ise “Teknoloji ile yakın temas kurmak, esnek olabilmek, yeni mesleki ve kişisel gelişim alanları yaratmak, yeni nesil eğitmenlerin olmazsa olmaz özellikleri arasında yerini aldı” diyor.
Enocta CEO'su Ahmet Hançer hibrit bir eğitim modelinin revaçta olacağını söylüyor.
On-line Eğitim Girişimleri
Can Kaşıkçı, Ozan Can Biber ve Şamil Hazır tarafından hayata geçirilen Akademi, 10 kategoride 250'nin üzerinde kurs ve workshop eğitimlerinin verildiği on-line bir pazar yeri.
Başar Başaran, Melih Şener ve Barış Bilgiç tarafından kurulan mobil eğitim girişimi Kunduz, 2018'de Social Capital ve Dorm Room Fund'dan 2 milyon dolar yatırım aldı. Girişimin çalışma mantığı, öğrencilerin çözemedikleri soruların platformlarına kayıtlı 15 bin eğitmen tarafından yanıtlanmasına dayanıyor.
"Z" Kuşağının Tercihi
Sektördeki diğer trendlere bakıldığında ilk sırada mobil öğrenme var. Tekil mobil telefon kullanıcısı bu yıl beş milyarı aştı, 2021'de ise bu sayının yedi milyarı bulacağı düşünülüyor. 'Z' kuşağının zamanının büyük bir bölümünü mobilde geçirdiği düşünüldüğünde bu sonuç pek de şaşırtıcı değil. Yine aynı kuşağın oyun sektörüne (gaming) ve YouTube için ayırdığı zaman göz önünde bulundurulduğunda diğer iki trend de (video ve oyuna dayalı öğrenme) kulağa daha da mantıklı geliyor. On-line eğitimde de seçenekler içinden tercih yapabilme şansı sunması ve sonra izleme fırsatı tanıması nedeniyle video öğrenme oldukça ilgi çekiyor. Oyunlaştırma ve oyuna dayalı öğrenmede, on-line eğitimlerde kullanıcıların tamamladıkları modüllere göre puanlar veya rozetler kazanabilmesini sağlıyor. Bu sayede öğrenciler/kişiler eğlenceli vakit geçirirken aynı zamanda azimle modülleri bitirmek için uğraşıyor.
Ücretsiz İçerik
On-line eğitim alanında ön plana çıkan ve pandemiden çok daha önce tüm dünyada milyonlarca insanın kişisel gelişimine katkı sağlayan bir başka model ‘Kitleye Açık Çevrimiçi Kurslar' (MOOCs). Bu modelde öğrencilere içeriğini ücretsiz sunan en önemli temsilcileri arasında Khan Academy, Harvard ve MIT'nin ortak platformu eDX var. Bu alanın diğer büyükleri: bağımsız girişimciler tarafından kurulan Udemy, Udacity ve Coursera. Hem bireylerin hem de kurumların on-line eğitimdeki ilk tercihleri ise çoğunlukla yabancı dil platformları. Tüm dünyada 25 binin üzerinde eğitmeni ve 10 milyonu aşkın kullanıcısı bulunan on-line eğitim uygulaması Cambly'nin karantina döneminde Türkiye'deki mevcut kullanıcılarının platform kullanımında artış oranı yüzde 21 oldu. Aynı zamanda yeni kullanıcılardan gelen organik trafiği ise yüzde 25 arttı.
Ünlü fütürist Michio Kaku yakın gelecekte 'artırılmış gerçeklik' ile desteklenen bulut teknolojisi sayesinde öğrenmenin arzu edilen her an, her yerde gerçekleşebileceğini söylüyor. Araştırma şirketi Trend ONE'ın 2019'da yayınladığı 'Web'in Gelişimi' (The Web Expansion) başlıklı raporda bahsedilen 'Web 5.0: Düşüncelerin Ağı' ile uzun vadede insan-makine etkileşiminde ihtiyacımız olan bilgiler zihinlere doğrudan aktarılabilecek. Şu an için özel donanımlarla sağlanan makine-insan iletişimi yapay zeka ve nöroteknoloji alanındaki gelişmelerle bilgiye erişimi' ve 'öğrenme'yi kökten değiştirecek. İnternetin olanak sağladığı uzaktan eğitim, okulsuz bir geleceğe geçiş adımı olabilir.
Advancity Genel Müdürü Cem Atacık Türkiye'nin küresel on-line eğitim pazarından 100 milyon lira pay aldığını söylüyor.
Telekom Şirketlerinin Hizmetleri
Türkiye'nin zengin içerikli dijital eğitim ürünü Vitamin, halen on binlerce öğrenci tarafından kullanılıyor. Türk Telekom ayrıca üniversiteye hazırlananlara "Raunt' üzerinden online eğitim imkanı sunuyor. Türk Telekom'un on-line eğitime yönelik Ar-Ge çalışmalarını ise ODTÜ Teknokent'te 1988 yılından beri faaliyet gösteren, Türk Telekom İştiraki SEBIT yürütüyor.
Turkcell Akademi'nin sunduğu 'Akademim' mobil uygulaması kurumsal şirketlere birçok olanak sunuyor. Turkcell Akademi'de yaklaşık 55 bin kişilik Turkcell ekosisteminin yanı sıra farklı şirketler için hazırladığı programlarla 60 bin çalışana uzaktan eğitim veriyor. Bu program on-line video eğitimler ve destekleyici canlı sanal sinif eğitimlerle sürdürülüyor.
Vodafone Business Dijital KOBİ Eğitim Platformu'nda 100'e yakın eğitim ücretsiz sunuluyor. Platformda e-ticaretten dijital tarima, e-ihracattan dijital pazarlamaya, dijital ve finansal okur yazarlıktan girişimciliğe birçok başlıkta KOBİ'lerin ihtiyaç duyduğu sektörel ve temel bilgiler veriliyor. Bu platformun amacı aylık beş bin KOBI'yi dijital geleceğe hazırlamak.
Comentários